Home > Our Community > News > What does INQUIRY look like at MYIS? การเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ INQUIRY ที่ MYIS เป็นอย่างไร?

What does INQUIRY look like at MYIS? การเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ INQUIRY ที่ MYIS เป็นอย่างไร?

WHAT DOES INQUIRY LOOK LIKE AT MYIS?

การเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ INQUIRY ที่ MYIS เป็นอย่างไร?
 

At the heart of the IB Primary Years Program is a commitment to inquiry-based learning. At Magic Years International School, inquiry is embedded in our framework, philosophy, practice and environment.

การเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ INQUIRY ที่ MYIS เป็นอย่างไร?

 
 

Below are 5 elements significant to the process of inquiry incorporated into our program:

5 ส่วนประกอบสำคัญของขั้นตอนการแสวงหาความรู้ที่เราใช้ในโปรแกรมของเรา

 

 

  1. Students as drivers of the process of learning
    สิ่งขับเคลื่อนการเรียนรู้คือ นักเรียน

    Students become active learners as they formulate their own questions, outline their own investigations and find different means to further their explorations.

    นักเรียนจะมีความกระตือรือร้นขณะเรียนรู้โดยเฉพาะเมื่อพวกเขามีอิสระในการตั้งคำถาม ร่างสมมุติฐาน และได้ทดลองทำ
     

     

     

 

ตลอดกระบวนการการหาข้อมูล การทดลอง การสังเกต และ การวิเคราะห์ นักเรียนสามารถหาคำตอบเฉพาะตัวกับคำถามที่ตั้งไว้
 

  1. Authentic and contextual learning
    การเรียนรู้จากสภาพจริง (Authentic learning) และ การเรียนรู้ด้านบริบท (contextual learning)

    Learning in the PYP is understood to be done best when it is authentic and in context.

    Students explore a range of ideas, concepts and topics related to the real world. Through a transdisciplinary approach that views subject areas of math, science, language and social studies as interconnected, students engage with issues of local and global relevance in a dynamic way.

     

    การเรียนรู้จากสภาพจริง และ การเรียนรู้ด้านบริบท นับได้ว่าเป็นการเรียนรู้ที่ดีที่สุดสำหรับการศึกษาระดับต้น นักเรียนได้มีโอกาสค้นหาไอเดียและหัวข้อใหม่ๆ ที่เกิดขึ้นในโลกปัจจุบัน นอกจากนี้การศึกษาเชิงบูรณาการยังมองเห็นถึงความสำคัญในการเชื่อมโยงแต่ละวิชา ไม่ว่าจะเป็น คณิตศาสตร์ วิทยาศาสตร์ ภาษา และ สังคมศาสตร์ เข้าด้วยกัน โดยมีจุดมุ่งหมายให้เด็กสามารถเข้าใจแต่ละหัวข้อได้อย่างลึกซึ้ง เพราะในชีวิตจริง แต่ละวิชามีความเกี่ยวข้องกัน ไม่ได้แยกกันอย่างที่สอนอยู่ในโรงเรียนทั่วไป

     

     

การเรียนรู้เกิดจากการเชื่อมโยงกับสิ่งที่เกิดขึ้นจากในหัวของเรา
 

  1. Understanding is developed uniquely in each student
    ความเข้าใจเกิดขึ้นแตกต่างกันในนักเรียนแต่ละคน

    Students begin the process of inquiry by acknowledging each of their current understandings. They then become driven to fill in the gaps of what they presently know by furthering their understanding through investigation, action, reflection and analysis. Through this process, each student embarks on a unique journey of learning.

    เด็กๆจะเริ่มขั้นตอนการแสวงหาความรู้จากความเข้าใจที่มีอยู่ หลังจากนั้นเด็กจะเริ่มเติมช่องว่างโดยการสืบ ทดลอง ปฏิบัติ สะท้อน และวิเคราะห์ ขั้นตอนเหล่านี้เด็กกำลังเข้าสู่กระบวนการการเรียนรู้อย่างสร้างสรรค์

     

     

 

เมื่อเด็กๆสร้างความเชื่อมโยงระหว่างความเข้าใจที่มีอยู่กับข้อมูลใหม่ๆ เด็กจะสามารถเรียนรู้และเข้าใจอย่างลึกซึ้ง
 

  1. Concept-based learning
    วิธีการสอนแบบเน้นมโนทัศน์

    Students explore a range of different issues and topics through an inquiry into six fundamental transdisciplinary themes including “Who we are”, “Where we are in place and time”, “How we express ourselves”, “How the world works”, “How we organize ourselves” and “Sharing the planet”.

    Under these broad themes, children explore reality through an emphasis on core concepts related to the themes they explore. These core concepts are continuously drawn upon throughout their unit of inquiry.

     

    นักเรียนมีโอกาสค้นหาประเด็นและหัวข้อต่างๆผ่าน 6 ธีม ซึ่งประกอบด้วย เราคือใคร เราอยู่ไหนและเวลาไหน เราแสดงออกได้อย่างไร เราจัดการตัวเองได้อย่างไร และ เราจะอยู่ร่วมกันในโลกใบนี้ได้อย่างไร เด็กๆสามารถค้นคว้าหาข้อมูลจากเหตุการณ์จริงที่เกิดขึ้นภายใต้ 6 ธีมหลัก

     

     


วิธีการสอนแบบเน้นมโนทัศน์สำหรับการเรียนรู้และความเข้าใจที่ยั่งยืน
 

  1. The environment as the “Third Teacher”
    สิ่งแวดล้อมเปรียบดั่งครูคนที่สาม

    The environment plays a special role in the process of inquiry. It serves as a way to provoke curiosity, investigation and develop in students a thirst to find out more.

    สิ่งแวดล้อมมีส่วนสำคัญในกระบวนการเสาะหาความรู้ สิ่งแวดล้อมที่ดีควรกระตุ้นให้เกิดความอยากรู้อยากเห็น น่าค้นหา และ ความตื่นเต้นอยากเรียนรู้ของเด็ก

 

ที่Magic Years International School พื้นที่ทุกมุมล้วนผ่านการคิดและไตร่ตรองในการออกแบบเพื่อสร้างสภาพแวดล้อมที่กระตุ้นการเรียนรู้และส่งเสริมพัฒนาการเด็กอย่างมีประสิทธิภาพ
 

Find out more about inquiry and our program today.

CALL Magic Years International School at 0-2156-6222 or EMAIL US at office@magicyears.ac.th